Ahad, 1 Mac 2009

HUKUM RIMBA

Hukum rimba menetapkan siapa kuat dialah kudrat.Pada zaman dahulu kala kaedah ini yang menentukan siapa yang menjadi pemimpin sehinggalah prinsip demokrasi diperkenalkan. Undang-undang dicipta untuk menentukan supaya tiada siapa yang akan menggunakan kudratnya sebagai hakim.Kerajaan yang dipilih rakyat akan mengurus negara dan rakyat manakala sebagai balasannya rakyat hendaklah menurut segala peraturan yang ditetapkan pemerintah bagi memastikan kestabilan negara.Allah sendiri telah menetapkan segala peraturan yang perlu diikuti dan dipatuhi tanpa mengira darjat dan keturunan.

Sejak kebelakangan ini, aku nampak negara ni mula bergerak kebelakang dimana semakin ramai yang lebih suka bertindak mengikut kehendak sendiri. Jenayah semakin menjadi-jadi. Konflik diselesaikan menggunakan tangan sendiri. Budak-budak sekolah terlibat dengan kegiatan buli yang ekstrim.Pihak sekolah gagal mengawal keadaan.

Lebih menyedihkan penyakit ini semakin menular dikalangan orang politik dan ini aku lihat tidak sepatutnya berlaku dalam mana mereka sepatutnya menunjukkan contoh yang baik. Baik pembangkang mahupun pemimpin kerajaan sama saja. Apabila puak sendiri melanggar undang-undang terus dibela tanpa mengira samada perlakuan tersebut melanggar undang-undang atau tidak.

Ambil contoh bila penyokong pembangkang berdemonstrasi(chnya HINDRAF)semua pemimpin pembangkang membela tanpa mengambil kira ianya tetap salah dari segi undang-undang.Yang penyokong kerajaan pula hentam tanpa hujung pangkal.Begitu pula sebaliknya bila orang BN berdemonstrasi.Bila Speaker Perak menggantung ADUN BN, perdana Menteri sendiri menyuruh MB Perak supaya melanggar arahan tersebut.Pemuda UMNO terang-terang mencabul keluhuran PARLIMEN dengan tindakan menyerang YB Karpal dalam kawasan parlimen tetapi tindakan ini dibela pula oleh Ketua Pemuda yang merupakan seorang Menteri penuh.

Banyak lagi contoh yang kita lihat berlaku setiap hari yang aku anggap tidak sihat .Kita tidak sepatutnya menghalalkan perlanggaran undang-undang yang boleh memporakperandakan nehgara. MATLAMAT TIDAK SEPATUTNYA MENGHALALKAN CARA. Apa nak jadi dengan negara ni kalau Undang-Undang tidak dihormati lagi?

1 ulasan:

Pyanhabib berkata...

undang-undang hanya untuk yang tahu undang-undang.