Sabtu, 14 Februari 2009

Bila hajat Majlis Peguam tak kesampaian

Aku tertarik dengan cadangan tindakan Majllis Peguam yang berhasrat untuk menjadi pemantau kepada performance hakim hakim. Berikut antara petikan akhbar dari Star online 15.2.2009 ;


Bar Council plans report card on judges for JAC
By SHAILA KOSHY


KUALA LUMPUR: The Bar Council will direct its state Bar committees to give feedback on the performance of all judges for submission to the newly-established Judicial Appointments Commission (JAC).
“At the council meeting on Friday, we decided to set up a process whereby we will get feedback from the state Bar chairmen and lawyers in relation to the performance of judges,” said council chairman Datuk Ambiga Sreenevasan.
Asked whether the JAC had asked the council to do so, she replied: “We have not been asked to provide such information but we are doing so anyway.
“Our understanding of the workings of any JAC is that they must receive relevant feedback.
“The Bar is an important stakeholder in the administration of justice and it is also in an ideal position to do so. This feedback would be relevant for the promotion of judges,” she added.

Begitulah tindakbalas yang diberi oleh Presiden Majlis Peguam selepas hajat mereka agar ada wakil dilantik menjadi ahli dalam Suruhanjaya Perlantikan Hakim (JAC) tak kesampaian. Majlis Peguam tentunya berharap agar dengan adanya wakil mereka dapatlah lebih ramai peguam dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi. Sebagai menyuarakan rasa tidak puas hati mereka itu maka mereka cuba pula menjadi pengawas yang akan mengawasi para hakim walaupun tiada siapa yang suruh mereka berbuat sedemikian. Soalnya :
  1. Adakah mereka sebenarnya cuba memberi tekanan kepada hakim-hakim agar lebih berlembut atau lebih berpihak kepada mereka diMahkamah terutamanya apabila melibatkan jawatankuasa peguam negeri yang hadir di Mahkamah?
  2. Setakat mana mereka boleh berlaku adil mengemukakan lapuran terutamanya apabila terdapat hakim-hakim yang menjadi kegemaran sesetengah peguam berbanding yang lain yang lebih tegas diMahkamah?
  3. Adakah lapuran tersebut akan mempengaruhi JAC dan bagaimana lapuran tersebut dipastikan tidak bersifat berat sebelah. Tidakkah lapuran yang tidak disiasat kesahihannya akan dilihat sebagai tidak adil kepada para Hakim yang tidak akan dapat mempertahankan diri mereka?
  4. Adakah lapuran tersebut akan dijadikan alat untuk mereka mempengaruhi keputusan -keputusan JAC dimasa yang akan datang dan akhirnya akan membolehkan wakil Majlis Peguam diterima sebagai ahli JAC?
  5. Apa perlunya para Hakim yang telah dikenalpasti kebolehan,pengalaman dan dedikasi mereka didalam perkhidmatan dipantau sebegitu rupa macam budak sekolah? Kalaulah mereka tu tidak berkebolehan takkanlah mereka dilantik oleh Yang DiPertuan Agung sebagai Hakim Mahkamah Tinggi yang dilihat sebagai benteng terakhir proses keadilan di Malaysia

Majlis Peguam memang dari dulu terkenal dengan kontroversi dan suka tunjuk hebat seolah-olah mereka saja yang betul. They always try to potray themselves as the champion of justice and human rights but at the same time disregard justice to the people as a whole. Pigidah!!!!!

Tiada ulasan: